500 kHz

 

This the captain of your ship SOS. The Paper doll’s

Eerste verbinding op 500 kHz met Jan, PA1JT uit Ophemert op zondag 7 februari om 13.30 uur. Vraag niet hoe…… Onderstaande foto laat de antenne tuner zien. Een heel klein spoeltje van 100uH en een variabele condensator. De condensator tussen aarde en antenne (feeders, +/-25m, bij elkaar van 2 X 50 mtr dipool op 18 mtr hoogte). Het spoeltje tussen laag impedantie uitgang signaalgenerator. Afstemmen op maximale spanning op de antenne met behulp van oscilloscoop.

Ik stond werkelijk ervan versteld dat Jan terugkwam……..

DSC01455.JPG-for-web-normal

DSC01456.JPG-for-web-normal

Dit was de seinsleutel, de BNC plug in- en uitsteken.

DSC01457.JPG-for-web-normal

Dit was de TX, een signaalgenerator met 100mW output.

DSC01481.JPG-for-web-large

Heb poosje een  reddingsboot nood zend-ontvanger met 5W output, te leen gehad  van Hans PA3ECT.

Er moest wel 500pF in serie  met de antenne gebruikt te worden om deze te kunnen aanpassen. Deze radio set is namelijk bedoeld voor veel kortere antennes. Al diverse verbindingen gemaakt en deze nood zender wordt in heel Nederland goed gehoord. Kan ook nog slingeren voor voeding met ingebouwde dynamo. Nu extern gevoed met 24V DC. Alleen het seinsleuteltje gaat wat zwaar, maar ik ben toch nog een langzame telegrafist….

DSC02536.JPG-for-web-large

 

We zijn nu in augustus 2010 een stapje verder…. De ERICSSON EB1500 radio installatie. Deze EB1500 kwam dus NIET van de ROTTERDAM als eerst gedacht, maar de EB1500 is er in de periode van voor  1985 wel gebruikt en daarna vervangen door SAILOR. De EB1500 stond ook op de QUEEN ELIZABETH II en de KARL MARX. Deze van mij, komt van een ander “berucht” schip, genaamd de OTAPAN, het schip waar veel asbest in zat.  Bij de geplande sloop in Amsterdam heeft dit destijds een politieke rel veroorzaakt. Was eigenlijk alleen voor 500Khz bedoeld, doch de bonus was ook AM/USB van 1,6 tot 30Mhz met 1,5kW PEP. Leuk als netleider voor PI4SRS. Is wel gemoduleerd als USB met carrier, dus koude AM. Links  in het rack de eindtrap met voeding en de antenne tuner. De eindtrap heeft 65mW input nodig. Rechts op tafel de exiter ( max. 100mW output) met nixi buisjes en decade afstemming. Daarboven de originele RX. Zie wieltjes onder 19″ rack….wel noodzakelijk, geheel weegt ruim 300kg. Alles solid state, behalve de driver 3x 6146B parallel (midden paneel) en de eindtrap met een 4CX1500B (boven paneel). Daaronder de voedingen.

Wordt “garnalen kotter” radio genoemd….Alleen voor een kotter was wel wat erg groot in dit geval….Moet ook 3 fase  netvoeding hebben…. Installatie was bedoeld voor grotere schepen en passagiersschepen. Kan 400W maken carrier AM op 3705. Maakt 600W op 500kHz en USB 1,5kW PEP van 1,5-26Mhz.

http://www.seefunkstelle.de/ships/karlmarx01_en.htm

PA0MER © 2008• Privacy Policy • Terms Of Use